13 grudnia 2009

Sankta Lucia - czyli dzień św. Łucji

Zdziwiona przeczytałam w polskiej gazecie, że dziś jest rocznica wprowadzenia stanu wojennego... całkiem zapomniałam!!! Jak to możliwe? Ano bardzo prosto... tutaj ten dzień jest zdominowany przez obchody święta Św. Łucji. Tradycja pochodzi, o dziwo, z Sycyli, z czasów kiedy Szwecja była katolickim krajem... Ale jak to z większością religijnych tradycji bywa, mało który szwed wie kim była Św. Łucja, kto to w ogóle jest ‘święty’ i o co chodzi z tym światłem... ważne ze to okazja na dzień wolny w szkołach, imprezy dla dzieciaków i mnóstwo FOLKLORU (a’la nasze ‘mikołajki’ nie mające nic wspólnego z pamietaniem o Św. Mikołaju, cudotwórcy i biskupie Miry, już nie mówiąc o ‘andrzejkach’... ). Orszak Łucji składa się z biało ubranych druhen, krasnoludków i mnóstwa świec... cztery z nich ma na głowie ‘Lucia’ która prowadzi orszak.


(zdjęcie pochodzi z Wikipedii, autor Claudia Gründer)
Otóż doczytałam że św. Łucja zginęła śmiercią męczeńską w 304 roku w Syrakuzach, jest patronką ociemniałych, symbolem/atrybutem tej świętej jest zapalona świeca. Największa święta tego miasta, starszego od Rzymu. Czczona z wielką powagą i oddaniem, inne miasta walczyły o jej relikwie...

W Skandynawii święto ztrywializowano, zateizowano i ... spopularyzowano.

Muszę przyznać jednak że ten szwedzki folklor jest bardzo smaczny, szafranowe bułeczki z rodzynkami ... MNIAM MNIAM

4 komentarze:

  1. kiedys pojawi sie na nie przepis na blogu, nie boj nic :)

    OdpowiedzUsuń
  2. A ja pamiętałam, że dzisiaj 13, że rocznica stanu wojennego, a o św. Łucji dopiero na roratach ksiądz mi przypomniał. Ale o tej świętej w Polsce to chyba niewiele wiedzą.
    Pozdrawiam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no no, ale to było 3 lata temu kiedy zapomniałam, potem już nie :) wtedy byłam w zaawansowanej ciąży, pracowałam, chodziłam na intensywny kurs szwedzkiego i nie miałam czasu na siedzenie w necie

      teraz mam pracę w biurze, dziecko siedzi w przedszkolu, szwedzki leży odłogiem - to czas na internet jest :D

      Usuń



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...